6 червня нинішнього року у форматі марафону відбулася онлайн-зустріч вчителів-філологів, на якій були обговорені питання закінчення навчального року, вирішення вчительською спільнотою викликів, пов’язаних із надолуженням освітніх втрат через загрози військового часу. Освітяни намагалися професійно виконувати свою роботу, насправді виявляючи соціальну стійкість і внутрішню силу, розуміючи, що потрібні нестандартні підходи і шляхи вирішення низки проблем.
Комунальна установа «Одеський центр професійного розвитку педагогічних працівників», міське методичне об’єднання філологів (керівник Максютіна О.Г.) спрямовували та координували діяльність вчителів, надавали методичний супровід, практичну підтримку та допомогу. Відповідаючи на виклики часу, педагоги отримали корисний позитивний досвід з різних напрямків роботи, а найдосвідченіші поділилися своїми напрацюваннями з колегами.
Багато років очолює філологічну спільноту м.Одеси вчителька української мови та літератури Одеського ліцею № 38 Максютіна Олена Геннадіївна – майстер педагогічної справи, досвідчений, відданий дітям і колегам професіонал. Олена Геннадіївна окреслила напрямки вивчення української мови в контексті сучасних викликів, проаналізувала результати участі юних одеситів у мовних та літературних конкурсах, олімпіадах, запропонувала практичні лайфхаки для виконання творчих завдань у наступні часи. Велика кількість необхідних матеріалів розміщена на сайті «Український філолог Одеси», який є гарним порадником і помічником для кожного вчителя, який створила та очолює Олена Геннадіївна.
Особливого значення в умовах сучасного навчання набуває питання інтеграції на уроках української мови, оскільки мовленнєва компетенція не може формуватися без тісного зв’язку з іншими науками. Про мету та переваги інтегрованих уроків, формування цілісного сприйняття навколишнього світу через інтеграцію і як результат – оновлення змісту навчання – говорила учителька української мови та літератури Одеського ліцею № 16 Цимбал Тетяна Василівна, автор методичного посібника «Інтеграція на уроках української мови», співавторка модельних програм з української мови для 5-6 класів НУШ, тренерка курсів НУШ для вчителів української мови та літератури.
В останній час, особливо в умовах дистанційного навчання, вчителі використовують різні платформи та сервіси, які відповідають сучасним цифровим запитам. Про використання інтерактивних онлайн-сервісів розповіла Панасюк Тетяна Петрівна, вчителька української мови та літератури Одеської гімназії № 1, співавторка посібників «Знай українську!(Сучасний підхід у підготовці до ЗНО)» та «Пізнай мистецтво художнього слова». Особливу зацікавленість викликає сьогодні не тільки в учнів, а й у вчителів чат GPT (штучний інтелект). Звичайно, у багатьох він викликає виправдане занепокоєння. Тому Тетяна Петрівна намагається перетворити чат на нашого «друга та помічника», зокрема як навчального ресурсу з метою подолання освітніх втрат на уроках української мови та літератури і має певні результати та напрацювання.
Учителька української мови та зарубіжної літератури Одеського ліцею № 82, член міської творчої групи Сухініна Ірина Вікторівна створила для колег дуже зручну і корисну онлайн-дошку Padlet, на якій вже протягом багатьох років розміщує необхідні для роботи матеріали, програми, документи, рекомендації, посилання на сучасні платформи тощо. На сьогодні таких дошок понад 30! Цією дошкою користуються не тільки вчителі Одеси, а й інших областей України. Також Ірина Вікторівна акцентувала увагу на використанні сучасного методу активізації навчальної діяльності як кроссенс, та зручності його застосування під час роботи з подолання освітніх прогалин.
«Формувальне оцінювання: цікаво учням – корисно вчителям», – так вважає вчителька української мови та літератури Одеського ліцею № 40, член міської творчої групи Воєводіна Світлана Іванівна. Сучасні орієнтири НУШ, нові державні стандарти вимагають нових підходів не лише до організації навчального процесу, але й до оцінювання навчальних досягнень. Світлана Іванівна у своєму виступі закцентувала увагу на перевагах формувального оцінювання, позитивному впливу на мотивацію як дитини, так і вчителя, власній відповідальності учнів за результати навчальних досягнень. Важлива роль надається фідбеку – зворотному зв’язку, його чіткості та дієвості. Очікувані результати від формувального оцінювання – підвищення якості освіти.
Слушною і вкрай наболілою наразі є проблема надолуження освітніх втрат. Вона хвилює всіх: учнів, педагогів, батьків, суспільство. Як адаптувати навчальний матеріал для вирішення цього питання? Своє бачення і практичні шляхи вирішення запропонувала вчителька української мови та літератури Одеського ліцею «Михайлівський», член міської творчої групи Назаренко Наталія Романівна. На основі проведеної діагностики у 8 класі Наталія Романівна запропонувала алгоритм та план надолуження навчальних втрат, враховуючи при цьому особисте «бачення поступу» самого учня, що є дуже важливим аспектом. Корисним у такому разі буде використання інтелект-карт, ментальних карт, круглих слотів. Розпочата серйозна робота з цього питання, і кожен учитель несе відповідальність за її результат.
У квітні виповнився рік проєкту ГО «Українська гуманітарна платформа «Єдині»: перехід на українську». Модераторка Всеукраїнського проєкту, вчителька української мови та літератури Одеського ліцею «Лідер» Дирдо Ольга Павлівна поділилася власним досвідом у реалізації проєкту, зазначила його важливість для всіх охочих перейти на українську ( а таких на зараз – 1 мільйон!). Тримати «мовний фронт», виявляти мовну стійкість зобов’язані саме вчителі-філологи: допомогти подолати мовний бар’єр, опанувати українську та перейти на спілкування нею, підвищити рівень володіння і культуру мовлення. Ольга Павлівна зазначила, що із поверненням дітей із-за кордону ще глибше відчуються освітні втрати. Рух «Єдині» є допомогою і в освітньому процесі – збільшується українськомовне оточення. 5 червня розпочався 14 курс навчання модераторів. Запрошуємо колег приєднатися до проєкту, практикувати та вдосконалювати українську.
КУ «Одеський центр професійного розвитку педагогічних працівників» оголосив подяку вчителям української мови та літератури- модераторам Всеукраїнського проєкту «Єдині»: Афанасенко Л.В.( Одеський ліцей № 28), Митник Т.Ю.( Одеський ліцей № 120), Зелениченко Л.А., Осіпенко А.І.(Одеський ліцей № 49), Тинкован М.В. (Одеський ліцей № 65), Оробець Н.Т.(Одеський ліцей «Надія»), Дирдо О.П.(Одеський ліцей «Лідер»).
Досвідом з питань реалізації НУШ та створення власного ЗМІ поділилася з колегами вчителька української мови та літератури, заступник директора з навчально-виховної роботи Одеського ліцею № 24 Долгієр Ольга Валеріївна. Сучасним дітям необхідна НУШ: руйнуються стереотипи, а натомість – середовище розвитку, творчості, успіху, самовдосконалення як дітей, так і педагогів. У авторський посібник «Сузір’я креативних ідей» – «настільну книгу вчителя НУШ», Ольга Валеріївна зібрала 50 різних методів роботи, більшість з яких – з її особистого досвіду. А ще в арсеналі діяльності – власний ютуб-канал, телеграм-канал, використання стікер-паків, мобільної рефлексії «МоРе поезії».
Засобом активізації учасників освітнього процесу стала в ліцеї шкільна газета «Маяк», яка за рік свого життя стала популярною і успішною. Такий незвичайний засіб спілкування допомагає учням, педагогам, батькам, єднає колектив. Досвідом роботи зацікавилися колеги не тільки нашого міста, а й Запоріжжя, Харкова, Коломиї. Ольга Валеріївна подарувала колегам прекрасні рядки зі своєї поезії з побажаннями миру, злагоди, надії на перемогу для кожного й України.
Бути в «ногу з часом» протягом навчального року допомагали філологам науковці України, з якими проведено онлайн-зустрічі: Горошкіна О.М., доктор педагогічних наук, професор Інституту педагогіки НАПН України; Ніколенко О.М., доктор філологічних наук, професор, завідувачка кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету; Крупіньова Т.І., кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології і методики навчання фахових дисциплін Південноукраїнського національного педагогічного університету; Тарасенко О.Д., викладач кафедри гуманітарних та соціально-економічних дисциплін Військової академії (м.Одеса).
Учасники марафону висловили щиру вдячність спікерам-колегам за цікавий досвід та підтримали ініціативи, пропозиції, починання щодо удосконалення навчальної та методичної діяльності.
Традиційно прозвучало побажання миру, здійснення мрій, успіхів на педагогічній ниві!