Наближається надважливий період у житті випускників шкіл: зовсім скоро їм потрібно буде складати національний мультипредметний тест (НМТ), іспит, який під час війни змінив формат зовнішнього незалежного оцінювання.

Цей період є напруженим як для дітей, так і для їх батьків через низку дуже важливих питань, пов’язаних з особливостями підготовки дитини до проходження іспиту.

Основним питанням, як і в попередні роки, залишається підготовка дітей до цього випробування не лише знаннями, але й психологічно та фізично, враховуючи значний рівень навантаження.

Підготовленими до НМТ мають бути не тільки учні 11 класів, а й всі учасники освітнього процесу – вчителі, батьки, адміністрація.

Спільні зусилля педагогів, батьків та учнів відкривають нові можливості покращення підготовки до НМТ.

Пропонуємо декілька пам’яток, які можуть допомогти почуватися більш упевнено.

Пам`ятка для учнів. Як готуватися до НМТ

Під час підготовки

  • Спочатку підготуй місце для занять. Прибери зі столу усі зайві предмети, зручно розклади свої зошити, підручники, ручки тощо. Можна доповнити інтер’єр кімнати жовтим та фіолетовим кольорами, оскільки вони підвищують розумову активність. НЕ потрібно перефарбовувати стіни, а достатньо картини, штори, серветки, лампи тощо. Також цікаво зауважити, що за твердженнями вчених, запах лимону у вашій кімнаті підвищує розумову працездатність на 20%.
  • Склади план своєї роботи. Перед тим визнач, хто ти є – сова чи жайвір. Сплануй заняття на кожен день. Важливо чітко знати, що ти робиш, і не говорити усім хто тебе оточує: « Я займаюся чи готуюсь» , а « Я вивчаю саме певний розділ, конкретний матеріал»;
  • Починай із найважчого, але посильного. Легше й приємніше залишай на після обіду. Чергуй заняття із відпочинком. Встановлено, що оптимальна тривалість заняття 30-40 хв. Максимум уваги досягається після 10-15 хв. від початку роботи. Тривалість перерви в першій половині дня не повинна перевищувати 5-10 хв. У другій половині дня тривалість кожної наступної перерви збільшуй на 5 хв. Не забувай у час відпочинку робити фізичні вправи, короткі прогулянки ( бажано наодинці), допомагати батькам, тобто повністю відволікатися від навчання на короткий час.
  • Тренуйся робити тести. Роби це із секундоміром.
  • Займайся самопереконанням. Повторюй про себе: “Я знаю багато, я спокійний, я впевнений, я розумний тощо; я складу тестування добре”.
  • “Ефект краю”. Найкраще запам’ятовується інформація, вкладена на початку й наприкінці тексту. Тому під час запам’ятовування слід напружувати свої пізнавальні здібності саме при вивченні середини.
  • Повторювати матеріал слід вдумливо, оскільки якщо після “завантаження в мозок” не повторити цю інформацію, 20-30% її втрачається впродовж перших 10 годин. Щоб цього не сталося, слід працювати з текстом так: спочатку прочитати його, потім повторити вдруге, через 20 хвилин – утретє, а через 8-10 годин – учетверте, і ще раз – через добу.
  • В останній день після обіду важливо припинити готуватися, здійснити прогулянку на свіжому повітрі, прийняти душ, підготувати одяг, документи, інші необхідні речі.

Під час процедури НМТ

  • Будь сконцентрованим. Не звертай уваги на поведінку оточуючих. Для тебе повинен існувати лише текст завдань і годинник.
  • Дій швидко, але не поспішай. Перед тим, як дати остаточну відповідь , двічі прочитай завдання, переконайся, що ти правильно зрозумів, що від тебе вимагається.
  • Спочатку берись за ті завдання, у правильності відповідей на які ти не маєш сумніву.
  • Пропускай! Потрібно навчитися швидко пропускати важкі і незрозумілі завдання, щоб згодом до них повернутися.
  • Читай завжди уважно завдання до кінця. Розуміти завдання з перших слів і добудовувати закінчення за допомогою власної уяви – це надійний шлях до помилок.
  • Думай лише про поточне завдання. Коли ти бачиш нове завдання, забудь про попереднє. Якщо попереднє завдання тобі не під силу, забудь про цю проблему. Наступне завдання – це шанс набрати додаткові бали. Використовуй методику виключення. Якщо не знаєш правильної відповіді, то можна розпізнати усі невірні відповіді в силу їхньої абсурдності.
  • Завжди перевіряй себе, навіть якщо відповідь легка й однозначна на перший погляд.
  • Здогадуйся. Довірся власній інтуїції, і вона разом із твоїм логічним мисленням допоможе тобі.

Пам`ятка. Поради батькам під час проходження дитиною НМТ

Шановні батьки, пам`ятайте, що Ваша психологічна підтримка – це один із найважливіших чинників, що визначають успішність Вашої дитини під час складання НМТ.

  • На старшокласників навалюється страх у випробуванні своїх сил та набутих знань, тому вони зараз, як ніколи, потребують батьківської підтримки та опіки.
  • Дайте зрозуміти дитині, що ви сприймаєте її самостійність. У юнацькому віці існує дух незалежності, який робить стосунки у сім”ї та в школі дуже напруженими.
  • Перед невідомим дорослим життям у дитини підвищується рівень тривожності та невпевненості, тому підтримуйте свою дитину, цим ви надасте змогу повірити у свої власні сили, це також стане одним із чинників успіху дитини при здачі екзаменів.
  • У юнацькому віці діти вразливі та чутливі, тому недоліки і протиріччя між батьками та дітьми переживаються гостро і хворобливо.
  • Розвивайте в дитини позитивні емоції, частіше даруйте їй свій час та увагу.
  • Навчіть дитину усвідомлювати свої почуття, емоції, спонукайте її до розмови про її переживання та страхи.
  • Для профілактики емоційного напруження долучайте дитину до різних видів діяльності. Корисним для емоційного розслаблення є застосування гумору.
  • У батьках діти завжди хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.
  • Позитивне спілкування з батьками — найважливіший фактор нормального психологічного розвитку дитини.
  • Забезпечте Вашій дитині місце для роботи, прослідкуйте, щоб ніхто із домашніх їй не заважав.
  • Залиште для дитини на період іспитів мінімальний перелік домашніх обов’язків, давайте їй зрозуміти, що оберігаєте її.
  • Виражайте готовність допомогти й допомагайте в різних питаннях підготовки.
  • Розказуйте про свій досвід складання іспитів, де це доречно. Розкажіть, що ви відчували перед іспитами. Водночас не видавайте свого хвилювання перед днем складання тестів і не переносьте тим самим своє хвилювання на дитину.
  • Прагніть виражати упевненість у силах, не лякайте невдачею. Не переживайте за кількість балів, які дитина отримає після тестування. Дитина повинна знати, що кількість балів не завжди остаточний і кінцевий вимір її можливостей.
  • Дайте дитині напередодні тестування можливість повноцінно відпочити й добре виспатися. І пам’ятаєте, найголовніше понизити напругу і тривожність дитини і забезпечити відповідні умови для занять.
  • Існують слова, які особливо підтримують дітей, наприклад: «Знаючи тебе, я впевнений, що ти все зробиш добре», «Ти знаєш це дуже добре» тощо. 

Надважливо розуміти та знати наступне:

Процедури реєстрації та проведення НМТ.

Алгоритм дій під час повітряної тривоги.

Як діяти в форс-мажорних обставинах тощо.

Батьки мають обговорити ті питання, які можуть хвилювати дитину у зв’язку зі здачею НМТ. Додаткову інформацію можна знайти на офіційних сайтах: Одеський регіональний центр оцінювання якості освіти та Український центр оцінювання якості освіти.

Окрім психологічної готовності, одним із перших питань, що виникає – це організація правильного харчування. Як забезпечити дитину енергією протягом довгих годин тестування, коли наступний прийом їжі може відбутися не скоро?

Фахівці радять звернути увагу на легкий, але поживний сніданок, що містить комплекс вуглеводів та білків. Такий сніданок забезпечить дитину енергією на довгий час, не перевантажує шлунок. Важливо також уникати переїдання, щоб уникнути почуття важкості та втомленості.

Окрім цього, з ростом температури дуже важливо, щоб дитина правильно пила воду протягом усього часу складання тесту. Рекомендується пити невеликими порціями через рівні інтервали часу, щоб уникнути надмірного наповнення сечового міхура та необхідності частого відвідування туалету.

Як підсумок: підготовка дітей до НМТ цього року потребує комплексного підходу, що враховує не лише академічні знання, але й їхнє психологічне та фізичне благополуччя. Важливо, щоб батьки та вчителі працювали разом, задля забезпечення максимальної підтримки та комфорту дітей під час цього важкого періоду.

Учені вважають, що психотехнічні навички проходження іспитів не тільки підвищують ефективність підготовки до них, що дозволяє більш впевнено почуватися під час іспиту, але й взагалі сприяють розвитку навичок розумової роботи, вмінню мобілізувати себе у вирішальній ситуації. Тому, докладаючи максимальних зусиль під час підготовки учня до НМТ, ми робимо «довгострокову інвестицію» у його майбутнє, підвищуємо соціальну компетентність та адаптивність особистості школяра, сприяємо його подальшій інтеграції у суспільство.

Шановні випускники! У вас обов’язково все вийде! Ви спроможні пройти НМТ успішно! Ви найкращі, ми віримо в вас та пишаємося вами!

Слава Україні!

Підготували психологи Комунальної установи «Одеський центр професійного розвитку педагогічних працівників»: Світлана Велика, Олена Вершиніна, Ольга Кобзарева.

Від admin