Які саме? На що звернути першочергову увагу сьогодні вчителям української мови та літератури, зарубіжної літератури?
Про це йшла мова на ініційованих Комунальною установою «Одеський центр професійного розвитку педагогічних працівників» навчальних вебінарах, спікером яких був Олександр АВРАМЕНКО, вчитель-методист, Заслужений працівник освіти України, доцент Київського університету ім. Б. Грінченка, автор підручників з української мови та літератури для 5-8 класів, мовознавець, літературний критик, популяризатор української мови.
Вебінари пройшли з 27 по 30 жовтня й охопили навчанням 400 учасників.
Для розгляду й обговорення були винесені актуальні для роботи вчителів питання:
- Інструменти оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти в мовно-літературній галузі.
- Технології поповнення словникового запасу здобувачів освіти на уроках української мови та літератури.
- Специфіка програм профільної середньої освіти з української мови та інтегрованого курсу літератур (основний рівень).
- Ефективні стратегії підготовки до НМТ -2026 (блок з української мови).
Розглядаючи перше питання, Олександр Миколайович акцентував увагу на оцінюванні за чотирма групами результатів (ГР1, ГР2, ГР3, ГР4) як одній із основних вимог стандарту НУШ, бо саме такі групи націлені на реальні життєві ситуації. Нагадав спікер і про путівник МОН для мовно-літературної освітньої галузі «Як оцінювати в новій українській школі», який може бути настільною книгою кожного філолога. Помічниками можуть слугувати й зошити оцінювання для 5 -8 класів з мови та літератури.
Зупинилися також на питаннях розвитку мовлення учнів і його значенні для сучасного здобувача освіти. В сучасних умовах відбувається зміна акценту вивчення мови з теорії на практику, а саме на мовлення, комунікацію, спілкування між людьми. Необхідно виробляти навичку правильного говоріння та письма, використовуючи діяльнісний підхід до навчання.
Щоб наша мова була правильною й красивою, потрібно постійно дбати про словниковий запас, збагачувати його новими словами. Олександр Миколайович запропонував цікаві технології («Контекст», «Зноски», «Ілюстрація слова», «Кросворд» та ін.), які допоможуть вчителю й учням покращити свій словник, уникати «звукових зависань».
Також було розглянуто програми профільної середньої освіти, специфіку двох рівнів (основного й профільного) й місце в них предметів мови та літератури.
Цікаві поради прозвучали від Олександра Авраменка й стосовно підготовки до НМТ-2026. Добре, коли учні виконують багато тестів, тим самим відпрацьовуючи навичку.
Усі учасники вебінару отримають сертифікати про підвищення рівня кваліфікації. Матеріали, які розглядалися на зустрічі, можна знайти на сайті Олександра АВРАМЕНКА (avramenko.com.ua).
Нагадаємо, що зустріч із відомим мовознавцем проходила в рамках реалізації Міської цільової програми розвитку та функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя в м. Одесі на 2024-2028 роки.
Учителі щиро дякували О.М. Авраменку за цікаві й корисні поради, за величезний досвід, підручники з української мови та літератури, методичні посібники й зошити, за допомогу й уміння зрозуміти й почути вчителя.
Олександр Миколайович також дякував за співпрацю з учителями м. Одеси, висловив сподівання на подальші зустрічі й підтримку.
Освіта для життя – провідне мотто НУШ. Пам’ятаймо про це!