Протягом вересня 2025 року в закладах освіти проведено комплекс заходів, спрямованих на підвищення обізнаності учасників освітнього процесу з питань ментального здоров’я, розвиток навичок саморегуляції, формування культури турботи про психологічне благополуччя.
Основні напрями роботи охопили учнів, батьків, вчителів та вихователів, забезпечуючи комплексний підхід до психологічної підтримки та стійкості.
1. Заходи для учнів
Робота з учнями була спрямована на формування емоційної грамотності, оволодіння техніками саморегуляції, зниження тривожності та створення підтримуючого середовища.
Навчальні та виховні години: проведено Всеукраїнський урок з підтримки психічного здоров’я «ТИ ЯК? Повертаємось до школи!», а також уроки ментального здоров’я під цією ж назвою. Відбулися класні години («Коротке коло спілкування» для оцінки стану, «Дослухаймося до свого тіла», «Стрес та тривога: як впоратись») та години спілкування («Як потурбуватись про себе», «Привіт, ти як?», «Мислі позитивно»).
Практична саморегуляція: проведені практичні заняття «Тривога – це нормально. Паніка – ні» (включно з малюванням «місця спокою») та «Ментальне здоров’я: як подбати про себе?». Активно використовувалась дихальна практика «Долонька» для навчання техніці саморегуляції.
Соціально-емоційний розвиток: організовано розмальовки «Ти як? Світи всередині», створення аплікації «Дерево настрою». Учні писали «компліменти дня» одне одному. На початку уроків проводилися 5–10 хвилин енерджайзеру (рухливі ігри) для зниження стресу.
Профілактична робота: до Всесвітнього дня запобігання самогубствам проведені інтерактивні заняття та обговорення фільмів про «Цінність життя» для учнів 5-11 класів. Проводилися бесіди з учнями ВПО («Моє метальне здоров’я»).
Ресурси: відбулося знайомство з мобільним додатком BETTERME: MENTAL HEALTH та бібліотечний урок-зустріч «Книга як ліки для душі».
2. Заходи для вчителів (педагогів) та вихователів
Робота з педагогічним колективом була зосереджена на навичках турботи про власне ментальне здоров’я та здобутті інструментів для психологічної підтримки учнів.
Методична та консультаційна робота: проведено засідання класних керівників «Як подолати надмірний стрес (виклики війни)» та бесіди для педагогів щодо навичок турботи про власне ментальне здоров’я та підтримки учнів.
Практикуми: організовано психологічний практикум “Моя внутрішня дитина” та арт-терапевтична вправа «Цукерочка – менталочка». Використовувалися «Поради для збереження внутрішньої рівноваги».
Ресурси для вихователів: відбулося ознайомлення з «СенсоТека. Ти як?», практикою «Беремо руки в свої руки» та психологічними хвилинками з дихальною технікою «Долонька».
Консультування: надавалися поради та індивідуальні консультації щодо ментального здоров’я дітей під час війни за рекомендаціями Всеукраїнської програми.
3. Заходи для батьків
Робота з батьками була спрямована на інформування про психоемоційний стан дітей та надання практичних порад для підтримки їхнього благополуччя.
Консультації та поради: проведені зустрічі на тему: «Абетка ментального здоров‘я». Надані поради «Як уберегти дитину від ризиків» та «Як підтримати дітей у непростий час війни».
Практичні матеріали: ознайомлення з матеріалами Світлани Ройз «10 теплих прощань перед садочком та школою» та вправою «Це моя дитина».
Робота з ВПО: проведена бесіда “Психоемоційний стан дитини на початку навчального року” з батьками учнів ВПО.
Індивідуальна підтримка: надавалися індивідуальні консультації з питань підтримки ментального здоров’я.
4. Загальношкільні заходи (Для всіх учасників)
Розміщення інформаційних матеріалів програми «Ти Як?» (плакатів, інформації з QR-кодами) на стендах психолога та на сайтах закладів освіти (сторінка «Поради психолога», соціальні мережі). Оновлено інформацію в укритті “Поради психолога щодо збереження ментального здоров’я”. Розповсюджено інформацію «Тривожні сигнали та як можна запобігти трагедії».
Проведені загальні акції “Я люблю тебе життя!” та “Смайл настрою”.
Надавалися індивідуальні консультації для всіх учасників освітнього процесу з питань підтримки ментального здоров’я.
Реалізовані у вересні заходи в межах програми «ТИ ЯК?» охопили всі ключові групи учасників, забезпечивши як профілактичну, так і практичну складову роботи з ментальним здоров’ям. Основний акцент зроблено на навчанні навичкам саморегуляції, розвитку емоційної стійкості та формуванні підтримуючої культури в освітньому середовищі в умовах викликів воєнного часу.