Сучасне суспільство висуває до освіти нові вимоги, однією з яких є формування особистостей, що спроможні на неординарні рішення та здатні ефективно налагоджувати взаємини у швидкоплинній реальності.
Пріоритетним напрямком розвитку сучасної вітчизняної та світової освіти є перенесення акцентів зі знань і вмінь (як основних результатів навчання) на формування в учнів системи компетентностей. Компетентнісний підхід потребує трансформування змісту освіти, перетворення його з моделі, яка об’єктивно існує для всіх учнів, на суб’єктивні надбання одного учня, які можна оцінити. Компетентнісний підхід акцентує увагу на результатах, які розглядають не як обсяг опанованої дитиною інформації, а як здатність школяра діяти в різних проблемних ситуаціях.
Завдання реалізації компетентнісного підходу відображені в нормативних документах, що регулюють діяльність національної системи освіти: Державному стандарті базової і повної загальної освіти, Критеріях оцінювання навчальних досягнень учнів, навчальних програмах з предметів освітньої галузі.
Нагальним на сьогодні є питання оцінювання навчальних досягнень щодо рекомендацій Міністерства освіти і науки України ( Наказ МОН від 02.08.2024 № 1093). Саме про організацію цього завдання в 5 – 9 класах закладів загальної середньої освіти, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту, йшла мова 24 жовтня цього року на Діалогах досвіду «Оцінюємо по-новому в НУШ» для вчителів мовно-літературної галузі. Нагадаємо, що на попередніх вебінарах для філологів (22 серпня, 19 вересня ц.р.) ми вже розглядали зазначене питання. Звертаючи увагу на його важливість та актуальність, продовжуємо спілкуватися з вчителями-практиками.
Спікери заходу: Панасюк Т.П., учителька української мови та літератури, заступник директора з навчально-виховної роботи Одеського ліцею № 1 ім. А.П.Бистріної, Спиридонова Ж.С., учителька української мови та літератури, заступник директора з навчально-виховної роботи Одеського ліцею № 4, Колодєєва Н.Г., учителька української мови та літератури, заступник директора з навчально-виховної роботи Одеського ліцею № 9 у виступах просто, лаконічно, інформативно презентували досвід своїх навчальних закладів, поділилися практичними напрацювання вчителів мовно-літературної галузі щодо підходів до оцінювання результатів, акцентували увагу на основних функціях та видах оцінювання (формувальне, підсумкове, ДПА). Також увага була звернена на правила і процедури здійснення цього процесу, продемонстровано обрані моделі оцінювання.
Обговорення триває. Постійний творчий пошук, самовдосконалення – це єдиний можливий шлях сучасного вчителя, як досвідченого фахівця, так і вчителя-початківця.
Дякуємо колегам за цікавий досвід, який викликав в учасників заходу зацікавленість, та допоможе у вирішенні проблемних питань.