9 березня  – 10 травня 2024 р.

Умови проведення

  1.  Онлайн-вікторина «Відкриваймо для себе Шевченка» проводиться вперше і приурочена 210-річчю від дня народження поета, художника, пророка  національної ідеї України Т.Г.Шевченка.
  2. Основне завдання вікторини:  залучити учнівську молодь  до вивчення життєвого шляху та мистецької спадщини Великого Кобзаря – унікального явища для української держави й українців, а також активізувати навчальну й виховну діяльність педагогів з метою популяризації й поглибленого вивчення  творчості поета.
  3. Метою вікторини є утвердження історичної пам’яті українського народу, формування та поширення духовних цінностей і пріоритетів – патріотизму, відданості українському народу; свобода і незалежність держави, про які мріяв Т.Г.Шевченко.
  4. До участі у вікторині запрошуються здобувачі освіти, учні та вихованці, які цікавляться творчістю поета, читають і добре знають його літературні й художні  твори, вчителі, вихователі, бібліотекарі, які мають проводити роз’яснювальну, інформаційну, навчальну та виховну роботу.
  5. Вікторина складається із трьох блоків питань: «Життєвий шлях Великого Кобзаря, «Творчість Тараса Григоровича Шевченка» та «Цікаве про Шевченка».  Кожна правильна відповідь оцінюється від 1 до 3 балів. Головним критерієм оцінювання є правильність відповіді  досконалою українською мовою.
  6. Кожен учасник надає  письмові розгорнуті відповіді на питання у запропонованій  відповідності  й надсилає їх на електронну адресу КУ «ОЦПРПП»  ocprpp@ukr.net  з поміткою «Вікторина». Необхідно зазначити навчальний заклад, клас (для учнів), посаду (для педагогів).
  7. Вікторина триватиме до 10 травня 2024 року.
  8. Оргкомітет визначить переможців. Ними будуть учасники, які наберуть найбільшу кількість балів: 1-2-3 місце серед учнів, 1-2-3 місце – серед дорослих. Переможці отримують титул «шевченкознавців» та будуть нагороджені дипломами Департаменту освіти та науки Одеської міської ради.
  9. Кращі роботи  будуть розміщені на сайті Комунальної установи  «Одеський центр професійного розвитку педагогічних працівників» та ввійдуть до електронної збірки «Використання спадщини Т.Г.Шевченка в освітній діяльності навчальних закладів територіальної громади м.Одеси».

Питання  онлайн-вікторини «Відкриваймо для себе Шевченка»

І.  Життєвий шлях Великого Кобзаря

1.Тарас Шевченко – поет, прозаїк, художник: якого Шевченка Ви оберете і чому?

2. Як в Україні називають сучасну Черкащину й чому?

3. Коли і де народився поет?

4. Що ви знаєте про батьків Тараса? Як хлопець  ставився до них?

5. Що ви знаєте про дитячі роки Кобзаря?

6. Яку освіту отримав Шевченко?

7. Скільки років Шевченко був кріпаком і коли був звільнений з кріпацтва? Хто брав участь у цьому?

8. Розкажіть про участь поета у Кирило-Мефодіївському товаристві.

9. Скільки років і коли  був Шеченко в засланні?

10.  Скільки разів після заслання побував Тарас Григорович в Україні?

ІІ.  Творчість Тараса Григоровича Шевченка

1. Назвіть твір, з якого взяті рядки:

«Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену святого бога,
За неї душу погублю»

2. Назвіть не менше трьох автобіографічних творів поета.

3.  Кому присвятив Т.Г.Шевченко поему «Катерина» і в зв’язку з якою подією?

4. Назвіть твори або уривки з творів Шевченка, покладені на музику.

5. Із якого твору  взято слова:

«Чи єсть у Бога люте зло, 
Щоб у тій хаті не жило?»

6.  Який твір Тараса Шевченка має назву квітки, а який – дерева?

7. У яких творах є персонаж Оксана?

8. У яких творах є дійова особа Катерина ?

9. Назвіть прізвище дійової особи з твору Шевченка, що складається з кількісного числівника та іменника жіночого роду.

10. Назвіть прозові твори, які Тарас Григорович написав на засланні.

ІІІ. Цікаве про Шевченка

  1. Т.Г.Шевченко – великий художник-академік. Його  картини у оригіналах і частково в гравюрах на дереві та металі, виконані олією, тушшю, аквареллю, свинцевим олівцем, сепією та в техніці офорта дійшли до нас. Скільки таких шедеврів ми маємо?
  2. Творчість Кобзаря багатогранна, як і його талант. ВІн був і глибоким ліриком, і творцем епічних поем, і видатним драматургом та різнобічно обдарованим митцем. Назвіть літературну спадщину Шевченка.
  3. Під час одного з приїздів до Кирилівки Тарас Григорович намалював батьківську хату й портрет діда Івана. Поет дуже любив свого діда.  Іван Андрійович Шевченко розповідав своєму онукові про народне повстання Коліївщину, свідком якого був сам. У якому році це сталося  ?
  4. В останній рік свого життя Тарас Шевченко власним коштом видав «Букварь южнорускій», за яким навчатися грамоті рідною мовою мали дорослі українці в недільних школах. Яка доля цього видання?
  5. Тарас Григорович бів людиною середнього зросту.  Зберігся формулярний список про службу лінійного Оренбургського батальйону  № 1, у якому зазначено зріст рядового Шевченка. Який?
  6. Навесні 1838 року  поет Василь Жуковський та художник Карл Брюлов вирішили викупити талановитого юнака з кріпацтва. Погодився відпустити Тараса і пан Енгельгардт, але запросив неймовірну на той час суму. Яку та як розгорталися події далі?
  7. На початку 70-х років минулого століття вдалося вперше зблизька сфотографувати Меркурій – близько 300 кратерів, один з яких назвали на честь Тараса Шевченка. Який його діаметр ?
  8. Найбільший портрет Тараса Шевченка у розмірі понад 500 квадратних метрів було намальовано в Харкові в жовтні 2014 р. на стіні 17-поверхівки Це графіті занесене до Книги рекордів України. Назвіть його розміри.
  9.  Місцем вічного спочинку поета стала Чернеча гора в Каневі. Чи було так завжди?
  10. Нова українська літературна мова почала формуватися в кінці 18 – на поч. 19 ст. Поштовхом до цього стало пробудження національної самосвідомості української інтелігенції, її потяг до вивчення своїх історичних і фольклорних джерел, увага до народної мови. Активними учасниками процесу творення української літературної мови на народній основі були І.Котляревський, Г.Квітка-Основ’яненко, А.Метлинський, Є Гребінка. Чому саме Т.Г.Шевченка вважають основоположником нової української літератури й літературної мови?

Від admin