Розвивайтеся! Бути грамотним модно! Бути грамотним круто!
Міжнародний день грамотності відзначається щорічно 8 вересня та символізує досягнення усього людства, адже грамотність – це один із критеріїв, який відрізняє прогресивне суспільство від примітивного. У системі ООН цей день щорічно відзначається як Міжнародний день письменності, започаткований у 1976 році.
Бути грамотним важливо для кожної людини та суспільства в цілому. Адже не секрет, що у світі є ще велика кількість неосвічених дорослих, а приблизно 100 мільйонів дітей не ходять до школи. Крім того, велика кількість і дітей, і молоді, і дорослих людей, охоплених шкільними й іншими програмами, не відповідають рівню, необхідному для того, щоб їх можна було вважати освіченими в умовах сьогоднішнього світу, який з кожним роком стає все складнішим.
В Україні рівень грамотності високий – за даними ООН він становить 99, 8%.
Що ж таке грамотність? Одеські вчителі мають своє бачення цього питання:
• Вареник Тетяна Іванівна, вчителька української мови та літератури Одеського економічного ліцею: «Грамотність зазвичай розуміють як уміння читати й писати, але коли людина виховає в собі здатність користуватися цим умінням, передавати знання іншим, то її впевнено можна назвати грамотною».
• Назаренко Наталія Романівна, вчителька української мови та літератури Одеського ліцею «Михайлівський»: «Грамотна людина – це цілісна особистість, яка відчуває причетність до власного народу».
• Самойленко Ольга Геннадіївна, вчителька початкових класів Одеського ліцею № 89, координаторка міської творчої групи вчителів початкової школи: «Мова – це основа духовного життя людини. Вчителі прищеплюють учням любов до рідного слова, формують вміння це відчути. Одне з головних завдань НУШ – розвиток грамотної, творчо розвиненої особистості».
• Оробець Ольга Теодорівна, координаторка Всеукраїнського проєкту «Єдині» в Одеській області: «Грамотна людина – це різнобічно розвинена особистість, яка тяжіє до зростання духом і розумом, яка має національну свідомість. Це людина, що спілкується мовою своєї держави і розвиває її на славу народу».
• Мостова Надія Миронівна, вчителька української мови та літератури, заступник директора з НВР Одеського ліцею № 85: «Грамотність – це результат постійної, цілеспрямованої , наполегливої та систематичної праці людини над собою. Грамотна людина – це та, яка поважає свою мову, хоче її зберегти, розвинути й передати дітям, які зроблять те саме й передадуть її дітям своїм».
• Шевчук Лоліта Дмитрівна, вчителька хімії Одеського ліцею № 24: «Грамотна людина – це та, яка не лише володіє мовою та правильно використовує граматику, але й виявляє розуміння суті інформації та зрозуміло виражає свої думки».
• Костів Олеся Володимирівна, заступник директора з НВР Одеського ліцею № 71: «Грамотність означає насамперед написання слів і речень без помилок, згідно правопису. Уміти грамотно писати – життєва необхідність».
• Мартинова Валентина Георгіївна, вчителька української мови та літератури, заступник директора з НВР Одеського ліцею № 85: «Грамотна людина цікавиться всім: чимось більше, чимось менше. Знати все неможливо, та й не потрібно. Для грамотної людини повинен бути цікавий сам процес отримання знань, яким вона потім зможе поділитися з іншими. Знання допомагають нам відчувати себе частинкою цього світу, важливими і потрібними людьми. Грамотна людина володіє словом, як талановитий музикант інструментом. Він знає, як воно правильно звучить і наскільки сильно діє на людей. Грамотність – це вміння переконати співрозмовника з допомогою багатого словникового запасу, точних і ємних виразів».
• Узун Наталія Петрівна, заступник директора з НВР Одеського ліцею № 35: «У НУШ найголовніше завдання навчання української мови – формування орфографічної грамотності. Грамотність учнів завжди є актуальною».
• Учителі Одеського ліцею «Лідер»: «Грамотність- це робота над собою. Грамотність – це повага до співрозмовника ( читача, слухача). Грамотність – це чемність. Грамотність у сьогоденні – це не тільки вміння грамотно писати, висловлювати свої думки, обізнаність у тонкощах мови. Це наш національний прапор, наша духовність, єдність із словом, мовою».
• Олег Казанжи, президент парламенту старшокласників Одеського ліцею № 49: «Грамотність- сукупність набутих людиною знань, вмінь та навичок, досвід використання яких є якісним у багатьох сферах життя. Грамотність – надійний пріоритет, який формує життєві цінності людини. Грамотність – шлях розуміння себе та навколишнього світу».
• Оксана Сергіївна Руснак, вчитель початкових класів, заступник директора з НВР Одеського ліцею «Фонтанський»: «Грамотність – запорука успіху. Міжнародний день грамотності має провідне значення і був запроваджений не тільки на честь тих, хто дав людству писемність, але й усіх, хто навчає дітей та молодь і розповсюджує грамотність. Народна мудрість говорить: «Грамотним не народився, а навчився». І це абсолютно справедливо. Справді: грамотними не народжуються, ними стають у результаті цілеспрямованої, наполегливої та систематичної роботи. То ж шануймо себе та розвиваймо свою духовну та внутрішню красу, адже все починається з тебе!»
• Оклюк Олена Григорівна, вчителька української мови та літератури Одеського ліцею № 13: «Грамотність людини вимірюється не лише знаннями орфографічних та пунктуаційних правил, а й оволодінням літературною мовою, яка збагачує духовний світ. Чим вищий рівень грамотності серед населення, тим більша ймовірність довголіття. Для того, щоб відкрити в собі чакру грамотності, вдихнути на повні груди, потрібно докласти чимало зусиль, адже грамотність людини вимірюється не лише знаннями правил, а й оволодінням літературною мовою, яка збагачує духовний світ».
• Ольга Валеріївна Долгієр, учитель української мови, заступник директора з НВР Одеського ліцею № 24: «Грамотність – це показник освіченості. Мовна ж грамотність є ідентифікатором нас як нації. Грамоти нас навчають з дитинства, а грамотність приходить з часом. Людина стає дійсно грамотною завдяки важкому і тривалому труду, бо курсів здобуття грамотності поки не існує. Можливість бути грамотним у нашій країні сьогодні є у кожного, але, на жаль, багато хто такою можливістю не скористався. Це можна стверджувати на основі соціальних мереж, де це щодня яскраво демонструється. І кожен має активно над цим працювати».
Дуже важливо навчитися грамотно висловлювати свої думки.
Існує декілька загальних рекомендацій щодо того, як навчитися красиво висловлюватися. По-перше, треба навчитися спочатку думати, а потім говорити. По-друге, говоріть зрозуміло. Вилучіть зі своєї мови слова-паразити, жаргони, надто складну термінологію. По-третє, намагайтеся максимально оживляти свою мову. Приклади з життя, улюблені афоризми, хороші порівняння, гумор, метафори – використовуйте всі відомі Вам прийоми. Рівне монотонне мовлення дуже швидко стає нудним, не допускайте такого в своїй практиці. По-четверте, стежте за темпом мовлення і тоном голосу. Значну роль відіграють правильно розставлені наголоси як в окремих словах, так і в повноцінних реченнях. По-п’яте, говоріть до діла, чітко і конкретно. Не варто дуже поспішати, робіть паузи і наголошуйте найважливіші твердження. Прагніть щонайбільше читати. Ніщо так не поновлює словниковий запас, як читання різноманітної літератури. Що більше слів маєте, то багатша Ваша мова. Навчіться красномовно писати. Якщо у Вас добре виходить викладати думки на папері, то рано чи пізно будете цікаво висловлюватися. Розвивайте пам’ять. Не менш важлива і наявність логічного мислення, яке допомагає об’єднати слова в речення.
Декілька порад від наших педагогів:
Що ж означає бути грамотним? З чого починається грамотність?
Це слово багатозначне. Воно визначає насамперед рівень освіченості і культури, зрештою – інтелекту. Грамотність починається з уміння читати. Читати треба завжди і всюди. Якщо ви читаєте 11 сторінок на день, то ви підтримуєте ті вміння, які вже маєте. Щоб покращити свої вміння, потрібно читати більше цієї норми.
Наступний осередок грамотності – це ще й уміння писати. Щоб писати добре, треба вчитися вільно занотовувати свої думки протягом 20 хвилин щоденно. Спробуйте! Бо уміти грамотно писати – життєва необхідність. Грамотна людина без труднощів напише заяву чи листа, занотує почуте або прочитане. Вона, безперечно, скрізь працюватиме краще й продуктивніше, а це те, чого потребує сучасна Україна, якій необхідні грамотні фахівці в усіх галузях її діяльності. Лише людина , яка чітко і грамотно вміє висловлювати свою думку, як на словах так і на папері, матиме повагу з боку таких же освічених людей. Бути грамотним – обов’язок кожного політика, чиновника, науковця, освітянина – фактично представників усіх професій.
Звертайтеся до словників! Вони – вірні помічники в процесі розвитку грамотності. З їх допомогою можна поповнювати свій словниковий запас, вивчати значення та походження слів.
Читайте більше, читайте гарну літературу, класику. Саме читання допомагає розвивати красу мови. Читаючи твори, ви розвиваєтеся духовно, вчитеся правильно будувати висловлювання, візуально запам’ятовуєте правопис слів. Читайте вдумливо, уважно, перечитуйте… » (підготувала О.С.Руснак).
Розвивайтеся!
Будьте грамотними!