Хіміки – це ті, хто насправді розуміють світ

Лайнус Полінг

У 2024-2025 навчальному році організація процесу навчання хімії у закладах загальної середньої освіти здійснюється відповідно до законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, Державного стандарту базової й повної загальної середньої освіти (постанова КМУ від 23.11.2011 р. N 1392)

22 серпня 2024 року на платформі Zoom для вчителів хімії відбувся вебінар за темою: “Виклики 2024/2025 навчального року. Сучасні методи викладання хімії ” До вебінару приєдналися більше 60 педагогів закладів освіти міста.

На початку вебінару доцент кафедри методики викладання та змісту освіти КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» Немерцалов Володимир Володимирович зупинився на документах Міністерства освіти і науки України щодо нового навчального року: наказах МОН України від 2 серпня 2024 року № 1093 «Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання», від 7 серпня 2024 року № 1112 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» та від 9 серпня 2024 року № 1120 «Про внесення змін до Типової освітньої програми для 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти»; листі МОН України від 17 травня 2024 року № 1/8722 «Про підготовку до початку та особливості організації освітнього процесу в 2024/2025 навчальному році».

Особливу увагу приділив вивченню хімії у 7 класах, яке здійснюватиметься за Державним стандартом базової середньої освіти (постанова КМУ від 30.09.2020 р. N 8988), що забезпечує реалізацію Концепції Нової української школи й Типовою освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ МОН України 09.08. 2024 р. N1120).

Визначальне значення у навчанні хімії у 7 класі має наступність, яка полягає в тому, що учні не лише переходять із класу в клас, від адаптаційного циклу навчання до базового, а в тому, що навчання наступного рівня логічно розгортається на основі попереднього. Реалізація нового змісту навчання хімії на рівні базової середньої освіти має здійснюватися з урахуванням напрацювання при викладанні інтегрованих курсів : «Пізнаємо природу», «Довкілля», «Природничі науки» у 5-6 класах.

Про сучасні методи викладання хімії розповів Климент’єв Дмитро Олександрович, вчитель хімії Одеського ліцею № 9. Впровадження сучасних методів викладання хімії сприяє розвитку критичного мислення та практичних навичок учнів. Використання цифрових технологій та інтерактивних методів робить навчання більш цікавим та ефективним. Міждисциплінарний підхід допомагає краще зрозуміти зв’язки між науками та їх застосування у реальному житті. На прикладі окремих навчальних тем з хімії Дмитро Олександрович показав як готувати презентації, презентації з анімацією, працювати у віртуальній лабораторії, проводити відео досліди, використовувати посилання за QR кодами, віртуальні дошки, проводити з учнями турніри та дебати. Звернув увагу вчителів на питання підготовки учнів до олімпіад та конкурсів з хімії.

Слухачам надані рекомендації щодо використання навчальних програм та підручників з хімії:

Інваріантна складова навчання хімії здійснюватиметься за такими освітніми програмами:

  • 8-9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7– 9 класи, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 N 804.
  • 8–9 класи з поглибленим вивченням хімії – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням хімії, затверджена наказом МОН України від 17.07.2015 N 983.
  • 10–11 класи – Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту, затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 N 1407.
  • 10–11 класи – Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Профільний рівень, затверджена наказом МОН України
  • 10–11 класи – Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Профільний рівень, затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 N 1407.

На основі Державного стандарту та Типової освітньої програми розроблено дві модельні навчальні програми для базового навчального предмета «Хімія. 7-9 класи», які мають гриф Міністерства освіти і науки України:

  • Модельна навчальна програма «Хімія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Лашевська Г. А.), затверджена наказом МОН України від 16.08.2023 N 1001.
  • Модельна навчальна програма «Хімія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Григорович О. В.), затверджена наказом МОН України від 27.12.2023 N 1575.

Підручники 7 клас

Модельна навчальна програма «Хімія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Лашевська Г. А.)

1. «Хімія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (автор Лашевська Г.А.).

2. «Хімія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (автори Попель П. П., Крикля Л. С.).

Модельна навчальна програма «Хімія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Григорович О. В.),

1. 1. Хімія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (автори

Григорович О. В., Недоруб О. Ю.

2.«Хімія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (автори Мідак Л. Я.,Кузишин О. В., Пахомов Ю. Д., Буждиган Х.В.).

3. «Хімія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (автори Ярошенко О. Г., Коршевнюк Т. В.).

З електронними версіями підручників можна ознайомитися та завантажити за посиланням : https://shkola.in.ua/pidruchnyky/7-klas/khimiia/

Електронні версії підручників з хімії для 8-11 класів закладів загальної середньої освіти розміщені в електронній бібліотеці ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» https://lib.imzo.gov.ua.

Оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках хімії слід здійснювати відповідно до загальних підходів до визначення рівня навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, які зазначені у нормативних документах:

  • Закон України “Про повну загальну середню освіту” (стаття 17);
  • Наказ МОН України від 21.08.2013 N 1222 “Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти”;
  • Наказ МОН України від 2.08.2024 року № 1093 «Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання»,

Обов’язковими видами оцінювання залишаються поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне), державна підсумкова атестація.

З хімії проводяться одна контрольна робота у семестр. Проведення семестрової або річної контрольної роботи з хімії не передбачено.

Відпрацювання пропущених учнем контрольних робіт, практичних робіт є

недоцільним (лист МОН України від 21.08.2010 р. N 1/9-580).

Практичні роботи обов’язково оцінюються. Лабораторні досліди, домашній експеримент може оцінюватись вибірково, на розсуд вчителя.

Оцінка за ведення зошитів з хімії не виставляється.

На початку 20242025 навчального року рекомендоване з’ясувати освітні втрати учнів та запровадити коригувальне навчання, виявити рівень опанування учнями навчального матеріалу, визначити необхідність організації повторення, спланувати та організувати систематизацію й узагальнення навчального матеріалу, актуалізацію окремих тем. Це дозволить з’ясувати навченість учнів, їхню готовність до засвоєння нового змісту, а також допоможе визначити оптимальні умови для планування й організації подальшого освітнього процесу. Початок навчального року є оптимальним часом для діагностування стану засвоєння учнями основних понять хімії й планування корекційних заходів.

Учасники подякували організаторам і спікерам за методичні рекомендації, цікаві корисні поради, що стануть їм у нагоді під час викладання хімії.

Від admin