4 травня 2023 року на платформі Zoom відбувся вебінар на тему «Реалізація діяльнісного підходу як одна із форм подолання освітніх втрат у процесі викладання предмету «Я досліджую світ» у початковій школі». Понад 60 вчителів початкових класів закладів освіти міста Одеса приєдналися до методичного заходу.
Досвідом роботи з цієї проблеми поділилися вчителі Одеського ліцею № 55. Вебінар проходив за наступним планом:
- Реалізація діяльнісного підходу під час вивчення предмету «Я досліджую світ» – Коваль Наталія Борисівна, вчитель початкових класів;
- Метод проєктів – Гєгєльська Юлія Генадіївна, вчитель початкових класів;
- STEM – освіта – Гончарова Вікторія Іванівна, вчитель початкових класів;
- Особистісно-орієнтоване навчання – Лисюк Єлизавета Леонідівна, вчитель початкових класів;
- Розвивальне навчання – Волошина Вікторія Віталіївна, вчитель початкових класів;
- Знайомство з платформою PUET. Віртуальна лабораторія інтерактивних комп’ютерних моделювань у початкових класах – Гарлицька Надія Сергіївна, вчитель фізики.
Як одну із форм подолання освітніх втрат можна розглядати реалізацію діяльністного підходу в освіті. Про це розповіла Коваль Н.Б. Привела характеристики діяльнісного підходу (значущість, активність, соціальна взаємодія, мотивація) та принципи діяльнісного підходу (відкриті запитання та завдання, не давати дитині готових рішень, залучати дітей до співпраці, віддавати ініціативу дітям, пробувати знову і знову).
Метод проєктів є одним із шляхів реалізації діяльнісного підходу до навчання в НУШ. У презентації Гєгєльської Ю.Г. була надана класифікація проєктів: за видами діяльності, за кількістю учасників виділяють, за тривалістю. Навела зразки окремих проєктів.
Гончарова В.І. приділила увагу STEM – освіті, адже саме взаємодіючи, діти вчаться застосовувати, перевіряти здобуті знання під час виконання певних завдань. STEM – заняття легко поєднуються з іншими предметами. Цікавим є те, що під час STEAM-уроків в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити. Ознайомила зі зразками використання STEM – освіти на уроках.
Нині учні навчаються у період комп’ютеризації і розвитку інформаційних технологій. В зв’язку з цим вчитель повинен підготувати учня до таких змін і бути готовим до вимог сучасності і сам. Одним із завдань вчителя зробити велику увагу на особистісно-орієнтоване навчання. Про особливості такого навчання доповідала Лисюк Є.Л. Зупинилась на принципах особистісно орієнтованого підходу: принцип самоактуалізації, індивідуальності, суб’єктивності, вибору, творчості і успіху, довіри і підтримки.
Про переваги методики розвивального навчання розповіла Волошина В.В.: попереджує перевантаження учнів, оскільки заперечує надмірне насичення дітей інформацією; розвиває мислення, оскільки перетворює дітей в активний об’єкт сприймання; вчить спілкуванню, бо викликає потребу висловлювати свою власну точку зору та слухати думку опонента; допомагає вихованню, тому що задовольняє природне бажання дитини до самовираження і самовдосконалення; сприяє фізичному здоров’ю, бо враховує психофізіологічні особливості, кожної дитини, її творчі здібності.
Вчитель фізики Гарлицька Н.С. пропонувала кілька методичних порад щодо ефективного використання вебсайту PhET Interactive Simulations, щоб залучити учнів до наукових і математичних тем і закріпити важливі природничі та математичні компетентності.