Доля дарувала Україні Григорія Сковороду, і він став безсмертною національною гордістю українського народу, а його ідеї живуть і не перестають бути предметом широкого вивчення. Через століття прийшов до нас, до нових поколінь, в новий інший світ і приніс із собою невмирущі дари праці, дари слова, розуму і серця.
«Довго сам учись, коли хочеш навчати інших». Цей вислів Григорія Савовича став крилатим. Усе життя він навчав, вчився сам, і сьогодні ми вчимося у нього людяності, чесності, справедливості, доброти, любові та поваги один до одного.
3 грудня виповнюється 300 років від дня народження філософа, вченого, письменника, педагога Григорія Савовича Сковороди і в переддень цієї визначної події в житті нашої держави, з метою вшанування його пам’яті 1 грудня 2022 року для вчителів міста була проведена науково-практична конференція «Григорій Сковорода – епохальна велич в українській історії і сьогоденні».
Учасників конференції привітала Бачинська Олена Анатоліївна, доктор історичних наук, професор, завідувачка кафедри історії України Одеського національного університету імені І.І.Мечникова. Вона зазначила, що постать Григорія Сковороди багатогранна і потребує подальшого вивчення і дослідження. Як учений Сковорода міцно стояв на ґрунті українських традицій, він мав багато послідовників у політиці, культурі, педагогіці, які в майбутньому відіграють визначну роль в історії України. Позитивним є те, що саме освітні заклади, педагоги міста використовують величезну педагогічну та наукову спадщину Григорія Савовича у своїй освітній діяльності.
У своєму виступі Полторак Володимир Миколайович, викладач кафедри історії України Одеського національного університету, доцент, кандидат історичних наук акцентував увагу на філософських поглядах Сковороди, які з одного боку, стоять на дуже високому рівні, а з другого відзначаються великою оригінальністю. Цікаві думки висловлені і з приводу мандрівного життя філософа.
Педагоги-практики підтримали науковців у тому, що особистість філософа є надзвичайно цікавою для нашого часу. Він – наш сучасник своїми думками, помислами, бажаннями.
Мазанов Вадим Вікторович, учитель історії, заступник директора з навчально-виховної роботи Одеського ліцею № 43 розповів про роль Григорія Сковороди в історичній науці і зазначив, що в умовах ХVІІІ ст. він став на рівень з видатними мислителями Європи і світу. Енциклопедично освічений, досконало знав багато мов і найвидатніших представників духовної культури античного світу (додається презентація).
«Як вивчати діяльність історичних постатей, як зрозуміти сутність їх вчинків, причини популярності, лідерства, помилки і злети? Алгоритм цього процесу найкраще вивчати за філософією Сковороди,- зазначила в своєму виступі Тетяна Іванівна Волковська, консультант Комунальної установи «Одеський центр професійного розвитку педагогічних працівників». Хто він є, що для нього є сродним, в чому полягає його духовне начало, працелюбство, усвідомлення особистості частиною чогось вищого, всеосяжного». Також зазначено неоціненний внесок сковороди в педагогічну науку. Сократівський постулат «навчання – мистецтво народження» є основою педагогічної діяльності Сковороди.
Учителька української мови та літератури Одеської ЗОШ № 46 Семзенись Юлія Петрівна поділилася досвідом роботи по вивченню літературної спадщини Григорія Савовича на уроках української літератури та зазначила, що він був талановитим , щирим поетом-ліриком, байкарем, поетом-філософом і за новою програмою творчість Г.Сковороди вивчається уже в 6 класі (презентація додається).
Амеліна Оксана Сергіївна, директор Одеського ліцею «Фонтанський», кандидат історичних наук акцентувала увагу на тому, що заслугою Григорія Савовича є обґрунтування і захист внутрішньої краси людини, яка реалізовує свою духовну сутність у тому, що філософ не відділяє освіту від моралі, а серце від розуму. Саме проблема людини, її життя й щастя, розуму і серця стояли в центрі його філософських роздумів. Сковорода дуже близький нам, він завжди сучасний; мудрість його думки, гуманізм, любов до волі і свободи є і завжди будуть актуальними, особливо в наш час, час боротьби за незалежність нашої держави.
Також учасників конференції в особі завідувачки кафедри українознавства та лінгвістики Харківського національного університету ім. Григорія Сковороди, доктора філологічних наук, професора Олени Олегівни Маленко привітали харків’яни. Вони надіслали для наших учителів методичні тези й завдання з опорою на тексти Сковороди, матеріали наукового видання «Український світ у наукових парадигмах», які можна використовувати у подальшій роботі та будуть розміщені на сайті Комунальної установи «ОЦПРПП».
Учасники заходу одностайно прийшли до думки, що Григорій Сковорода– одна з визначних постатей України, її світло, світло свободи. Він перший український діяч, що здобув міжнародне визнання, відкрив Європі і світові нашу культуру, засвідчив її довершеність і самобутність і сьогодні нам необхідно зробити все, щоб про таку людину знали більше і для кожного з нас, для кожного українця Григорій Сковорода став набагато ближчим. Важливо вивчати та популяризувати серед широкого загалу, особливо серед молоді, творчість відомих українських філософів, письменників, істориків, науковців, до плеяди яких належить і Григорій Сковорода. Вивчаючи спадщину видатних особистостей, які відіграли важливу роль в історичному розвитку нашого народу, сьогодні ми утверджуємося як нація, демонструємо усьому світу свою мужність, героїзм у боротьбі за мирне майбутнє нашої країни.
Учасники конференції прийняли рішення:
- Узагальнити матеріали конференції, розмістити їх на сайті КУ «Одеський центр професійної підготовки педагогічних працівників».
- Додати матеріали онлайн-проєкту «Лайфхаки від Сковороди», роботи конкурсу творчих робіт «Завжди сучасний Сковорода» та видати електронну збірку матеріалів «Використання спадщини Григорія Сковороди в освітній діяльності навчальних закладів територіальної громади міста Одеси».
- Рекомендувати навчальним закладам використовувати матеріали конференції в практичній діяльності під час освітнього процесу.
Вивчення діяльності та творчості Григорія Сковороди, його філософська думка є важливим аспектом розвитку життєво необхідних, творчих компетентностей сучасних учнів та вчителів, бо як зазначав сам філософ: «Поглянь на світ цей. Поглянь на рід людський. Він бо є книга…Читай її завжди і поучайся».